ענייני התחביר שבכתאב אלתנקיח (ספר הדקדוק) לר’ יונה אבן ג’נאח

דוד טנא

 79.00

סדרה: מקורות ומחקרים, טו

במרכזו של ספר זה עומדת תורתו התחבירית של גדול המדקדקים העבריים בימי הביניים, ר’ יונה אבן ג’נאח, שחי בערים קורדובה וסרגוסה שבספרד במחצית הראשונה של המאה האחת־עשרה. יסודו של הספר בחיבור גמר לקבלת התואר השני שהגיש המחבר לאוניברסיטה העברית, ובו עסק בכתאב אלתנקיח (ספר הדקדוק) לאבן ג’נאח.

כך כתב פרופ’ בן־חיים בהערכתו לחיבור: ״מר טנא הוציא מתחת ידו חיבור מקיף יותר, הכולל את רוב היסודות העיוניים הבלשניים שבספרי ר’ יונה… בשקידה רבה ובהבנה מצוינת ליקט כל פרט ופרט וכל רמז ורמז וצירף מהם תיאור השקפתו של ר’ יונה בתחום התחביר והסמנטיקה. אגב בירור עניינים שונים, מר טנא מראה מה חידש בהם ר’ יונה לעומת קודמיו ומה נתקיים מתורתו אצל הבאים אחריו והוא בוחן את הישגיו ודעותיו של ר’ יונה לאור תורת הבלשנות הכללית בדורנו״.

פרופ’ דוד טנא, מראשית דרכו בעולם המחקר, ייחד זמן ומרץ רב לחקר תורת הדקדוק בימי הביניים, בייחוד של שני המאורות הגדולים ר’ יהודה בן דוד חיוג’ ור’ יונה אבן ג’נאח, וקנה לו שם של אחד מחשובי החוקרים בתחום זה. טנא לימד בחוג ללשון העברית באוניברסיטה העברית בירושלים והקים בו את המסלול ללימודי עריכה לשון ותרבות הדיבור, והיה ממייסדי המחלקה ללשון העברית באוניברסיטת בן־גוריון בנגב. היה חבר האקדמיה ללשון העברית משנת תשל״ח ושימש בה בוועדת הדקדוק. כן היה חוקר אורח באוניברסיטאות בעולם, ובייחוד התעניין בכתבי יד ואוספים מן הגניזה בקיימברידג’ ובסנקט פטרבורג.

מק"ט: 45063 קטגוריה: